BMD’den yapılan açıklamaya nazaran, organize markalı perakende bölümü, dört aydır devam eden daralmanın akabinde, indirim kampanyaları sayesinde kasım ayında adet satışlarında ve cirolardaki artışla nefes aldı. Bölüm, yılbaşı alışverişi nedeniyle aralık ayının ikinci yarısının da hareketli geçmesini bekliyor.
Açıklamada BMD üyeleri ortasında gerçekleştirilen kasım ayı anket sonuçlarına ait değerlendirmelerine yer verilen BMD Başkanı Sinan Öncel, markaların büyük kısmının adet satışlarının temmuzdan itibaren daralmaya başladığını hatırlattı.
Öncel, temmuz-ekim devrinde adet satışlarının ortalama yüzde 30-40 düştüğünü, cirolardaki artışın da enflasyonun altında kalmaya başladığını belirten Öncel, şunları kaydetti:
“Efsane Cuma başta olmak üzere bütün bir aya yayılan indirim kampanyaları nedeniyle kasım ayının hareketli geçeceğini öngörüyorduk. Çabucak çabucak beklentilerimiz doğrultusunda bir tablo ortaya çıktı. Kasım anketimize katılan üyelerimizin yüzde 67’sinin, bir diğer tabir ile her üç üyemizden ikisinin adet satışı ekim ayına nazaran arttı. Cirosunda artış beyan eden üyelerimizin oranı ise yüzde 76’ya ulaştı. Kategoriler özelinde baktığımızda geçen ay hazır giysi, ayakkabı ve kozmetik markalarımızın yaklaşık üçte ikisinin, yeme içme markalarımızın ise yarısının adet satışını artırdığını görüyoruz. Merkez Bankasının dataları de anketimizle paralel bir sonucu yansıtıyor. Merkez Bankası bilgilerine nazaran kasımda kartlı harcamaların ekim ayına nazaran giysi ve ayakkabıda yüzde 44, sıhhat ve kozmetikte yüzde 28, yemekte yüzde 23 arttığını ortaya koyuyor. Kasım online satışlarda da hareketli geçti.
Üyelerimizin yüzde 82’si geçen ay e-ticaret satışlarının arttığını bildirdi. Lakin 2023 ile kıyasladığımızda, bu yıl 29 Kasım’a denk düşen efsane cumada adet satışlarında artış bildiren üye sayımızın yüzde 60’ta kaldığını görüyoruz. Bu tabloyu, indirimlerin bütün bir aya yayılmasının sonucu olarak kıymetlendiriyoruz. Özetlemek gerekirse, kasım bilhassa nakit sıkışıklığı çeken markalarımıza bir nebze de olsa nefes aldırdı. Yılbaşı alışverişinin tesiriyle aralık ayının ikinci yarısının da hareketli geçeceğini öngörüyoruz.”
“Ticari gayrimenkul kiralarında indirim bekliyoruz”
Sinan Öncel organize perakendenin 2025 performansında maliyetlerin ve Türkiye’nin yakın coğrafyası başta olmak üzere jeopolitik gelişmelerin tesirli olacağına dikkati çekti.
Olası gelişmeler hesaba katılarak şimdiden tedbirlerin alınması gerektiğine işaret eden Öncel, “Özellikle fahiş kira artışlarının önüne geçecek düzenlemenin bir an evvel yapılmasının enflasyonla gayrete de kıymetli katkı yapacağını kıymetlendiriyoruz. Hakikaten olaya rasyonel yaklaşan kimi mal sahipleri yasal düzenlemeyi bile beklemeden indirime başladı. AVM’lerde değil lakin cadde mağazalarında son periyotta indirimlerin yapıldığına şahit oluyoruz. Bu işin sürdürülebilir olması için tüm ticari gayrimenkullerden indirim bekliyoruz. Aksi takdirde 2025’te ticari alanlarda çok önemli meselelerle karşı karşıya kalabiliriz.” değerlendirmesinde bulundu.
Sinan Öncel, yılbaşından itibaren e-ticarette şahıs şirketleri için yüzde 15, limited ve anonim şirketler için yüzde 15 oranında stopaj vergisi uygulamasının büyük bir yanlış olacağı yorumunda bulunarak, uygulamanın hem e-ticaret pazarını küçültmesinden hem de enflasyonla gayrete ziyan vermesinden kaygı ettiklerini aktardı.